... a první zimní komorování v optimalizovaném plodišti

Zdravím Vás z přelomu roku … ono vždy je nějaká časová prodleva mezi tím co fyzicky zažiji, nafotím – poté napíši a poté pošlu na zpracování svému skvělému příteli – ochotnému pilnému mravenečkovi – Tomášovi Moravcovi, který články dočesává a uveřejňuje na tento web. Tímto si mu dovoluji poděkovat a popřát články s minimem úprav.

29.12. 2017 jsem měl jednání v Německu a při tom jsem se samozřejmě zastavil u přítele v Rakousku – nedaleko Linze, u kterého jsem byl již několikrát (jednu reportáž máte na webu z 23. května 2017).  Ono v první řadě jeho manželka póóháádkově vaří  a za druhé je to včelař, který vklouzl loni rovnýma nohama a střemhlavě do systému optimalizovaného plodiště a s úctou musím konstatovat, že úspěšně. PS. Skromně podotýkám, že jsem mu hodně radil...

Obr. 2 - Náslunné stanoviště v ten samý den s vyletováním včelařem
Obr. 2 - Náslunné stanoviště v ten samý den s vyletováním včelařem
Obr. 1 - Stinné stanoviště 450 m.n.m. okolí Linze
Obr. 1 - Stinné stanoviště 450 m.n.m. okolí Linze

Jeho otázka tentokráte zněla: „ Miroslave, mám už uzavřít podsítové podložky ve dnech?“ A já mu s chutí odpověděl: „Proč, ještě je brzo, včely ještě spí.“ A on na to povídá: „ Ty moje plodují ...“ A tak jsme se okamžitě vydali na prohlídku. A to rovnou dvou včelnic. Jedna ve stínu obr. 1, kde plodovalo asi kolem 30% včelstev – provedena prohlídka asi 8 včelstev z 12.  A druhá včelnice byla na sluníčku obr. 2, kde už vyletovaly včely a kde plodovalo tak 80% včelstev  a pěkně a už dlouho jak vidíte na obr. 3 !! Zde jsem doporučil spodní podsítovou podložku dát do horní = zavřené polohy, ale uteplit – uteplit jsem nedoporučil. Přece jen je cca 450 m.n.m. a okolo se tyčí zcela bílé vrcholky Alp a zima může ještě přijít. A pak mrazy mínus 10 C a větry apod… A ono zimní vyletování (bylo plus 3 C, ale sluníčko příjemně hřálo) zda je prospěšné či nikoliv jest otázkou? Ono zde je to vůbec veliká diskuze a HLAVNĚ NA POSOUZENÍ DLE MÍSTNÍCH POMĚRŮ A ZVYKLOSTÍ VČEL A PŘÍRODY. Kolega mi dále pověděl, že co má zkušenosti, tak plod má v prvním týdnu ledna skoro vždycky, ale neví jak vydrží – to ještě nesledoval. Také pověděl, že to stanoviště co má ve stínu měl ještě předloni na slunci tj. z jiné strany domu, ale včely v zimě při svitu slunce moc vyletovaly (a měl pocit, že se ztrácely a že nakonec vůbec lepší v medném výnosu nebyly !!!), a proto je dal do stínu domu. A v tom bych mu dal za pravdu – ono zimní vyletování za sluníčkem nebo nedej bože za vodou – se mi v lednu nejeví efektivní. Avšak já osobně v klimatických podmínkách Jižní Moravy – přes zimu z 50% inverzní, dopoledními mlhami prosáklé, nedosluněné s de fakto pár sluníčkovými dny JEDNOZNAČNĚ PREFERUJI  slunná stanoviště a orientaci česen na jih. A pak když to plodování nastane – pomáhám včelám co to jde až od února. Pročtěte si o loňském předjaří 2017 u mne na webu – Vyšočina měla o 50% více plodu koncem března než my na jižní Moravě … A bylo to o sluníčku a o oteplení jež až na jižní Moravu 2x nedošlo. NEBYLO  to o tom jestli měl někdo podložku tam či onde a nebo takový úl či jinačí !!!  I zde opakuji : Nechtějte univerzální rady – neexistují. Atd… O tomto tématu lze dlouze diskutovat.

Obr. 4 - Díky krmítku je 4 cm polystyren daleko od sezení včel a tedy nezatepluje i když je v úle
Obr. 4 - Díky krmítku je 4 cm polystyren daleko od sezení včel a tedy nezatepluje i když je v úle
Obr. 3 - Plodování na přelomu roku na r.m. 43,5 x 30
Obr. 3 - Plodování na přelomu roku na r.m. 43,5 x 30

Osobně koncem prosince počátkem ledna ometám podložky (abych mohl za 30 dní odebrat měl pro vyšetření na varroázu viz. loňské články a kalendárium) a svá včelstva nechávám v klidu. Mám ty zkušenosti – a vše pro to dělám jak úlem obr. 4 (např. díky ponechanému stropnímu krmítku je včelstvo „ neutepleno“ a mnoha dalšími opatřeními), tak genetikou, aby během ledna moje včelstva co nejméně – ideálně vůbec – neplodovala. Což jsem si hned 30.12. 2017 potvrdil jak vidíte na obr. 5 . Prohlédl jsem = rozebral 8 podezřelých silných i slabých včelstev okolo Vyškova a nic – bez plodu. Jsem tomu rád.

Obr. 6 - Učebnicový pohled do včelstva v zimě pohodlně zakomorovaného včelstva
Obr. 6 - Učebnicový pohled do včelstva v zimě pohodlně zakomorovaného včelstva
Obr. 5 - A moje včelstva jsou bez plodu. I ta přemetená i ta na starém díle
Obr. 5 - A moje včelstva jsou bez plodu. I ta přemetená i ta na starém díle

A dále nově po dobu již 4 let provádím při této tzv. 0 prohlídce (a i během celého prosince i ledna a někdy i února) první zimní komorování dle zimujícího včelstva, tak jak už to kolega v Rakousku měl od prosince, kdy poléval kyselinou šťavelovou a jak vidíte na obr. 6. Má krásně červeně natřené komorovací přepážky, a tak krásně vidíte kde jsou. A princip:

Obr. 8 - To samé včelstvo na 6 uličkách po zakomorování
Obr. 8 - To samé včelstvo na 6 uličkách po zakomorování
Obr.  - Včelstvo na 8 plástech Langstrothu Jumbo před zimním komorováním
Obr. 7 - Včelstvo na 8 plástech Langstrothu Jumbo před zimním komorováním

 Princip spočívá v umístění přepážek vedle zimního sedícího chumáče, aby až se bude provádět jarní optimalizování pouze na plodové plásty s ponecháním pouze jednoho zásobního plástu navíc, nebylo moc ometání. Dále proto, že včelstvo se již při prvním oteplení nemůže rozeběhnout po celém úle – po všech plástech, ale přece jen zůstane více optimalizované již pro první plodování, atd. Na obr. 7 a 8 vidíte moje včelstvo 30.12. 2017 před a po zimním zakomorování. Obsedá 6 uliček, je dostatečně nízko sedící a vůbec mohu říci, že jsem se svými zimujícími včelstvy v letošním roce spokojen. A to papaly pšeničný invert – přesněji řečeno škrobový hydrolyzát již tuším šestým rokem. Toto zimní komorování dělám ideálně za teplot kolem nuly – lépe při ranním zámrazu, abych neměl bahno na botech a aby se nerozlézaly včely po úle a stačilo jen mírně zadýmit. Dále pak toto zimní komorování provádím kvůli tomu, že mám na jaře více předpřipraveno a stihnu pak snázeji ono nejpodstatnější jarní komorování v kratším časovém úseku. Ono zimní komorování je taková předpříprava toho jarního – po proletového.

A jak mnozí asi tušíte a ptáte se a píšete emaily – ANO – LETOŠNÍ SEKCE CO PRÁVĚ DĚLÁM TOHOTO WEBOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PORTÁLU BUDE VÍCE VĚNOVÁNA OPTIMALIZOVANÉMU PLODIŠTI.  Celý rok pak završíme speciálním kurzem v listopadu 2018 pouze o včelaření v Optimalizovaném plodišti. To už mnoho z Vás bude mít i zkušenosti a pochopení a budeme se tak navzájem obohacovat svými zkušenostmi, jak to dělám teď při návštěvách v Německu ..
3. ledna 2018 jsem ometal měl a komoroval čtyři stanoviště stanoviště okolo  Bučovic a plod jsem zkrátka nenašel. Je to skvělé.

 

Poznámka redakce:

Děkuji za ohodnocení, ale už dlouho jsem žádnou úravu neudělal. - TM